الأحد، 20 يوليو 2008

منى واحمد ...ومحطة القطر ..1

بحركه تدل على رومانسيتها ، وهى تلقى بطرف طرحتها فى زوم قريب لوجهها الرقيق وزمن قد يتجاوز الخمس دقائق لتخرج منى من سيارة التاكسي

السائق: متيلا يا ست إنتي هتاخدى اليوم كله تنزلى من التاكسى
منى : احم ...هى دى محطة مصر؟
سائق التاكسى متجهم : ايوة يا أبله ..الأجرة خمشاشر جنيه خلينا نمشى

منى : ليه يا اخويا ..احم ثانيه اطلع الفلوس

واحده معديه : خلي بالك يا بنتشى ..السرقه هنا كتير ..ربنا يسترك

السائق: متيلا يا ابله ..عايزين نمشى من الحته الزحمه دى

منى ونظرة رومانسيه دامعه فى عينها : حاضر يا استاذ اسطى ...بس اصلى مش لاقيه البوك

السائق ( ينفخ ) : يا فتاح يا عليم ...يا ابله دورى واستهدى بالله هى مش ناقصه

منى بنظرة حائره : اعمل ايه بس ...اتلخبطتش يا ربى
أحد المارة : لا حول ولا قوة الا بالله ...هما مش هيبطلوا بقى ..إتقوا الله ..البسوا الحجاب
منى ونظرة أمل ونجده : لقيتوا الحمد لله ..اتفضل يا اسطــ
ومع نهاية كلماتها ..وكلمح البصر ...ضاع البوك
منى : سرقوووووووونىىىىى .......حررررررررررررامىىىىىىى

*****************************

أحمد : يلا يا سناء ...انا مش عارف لزمتها ايه السفريه دى وانتى تعبانه كده
سناء وهى تجذب صقف مقعد السيارة : يا احمد اسكت والنبى ..عايزة اكون جمب امى وانا بولد ..اسكت بقى احسن المغص اشتغل
احمد ( يتصبب عرقا ) : مش قولتلك متكليش محشى ؟؟وطفاستك يعنى لازم تاكلى الحله كلها
سناء ونسيان المغص مع 111 عجيبه : هو انت عشان الست امك اللى عملت المحشى ..آه يانى ..هتزلنى بالصوباعيين التلاته اللى اكلتهم
السائق يتدخل : هما كل الستات كده يا بيه ...وأل ايه عايزة تولد عند امها ...وأدفع انت ..إسألنى انا مجرب
سناء وعينيها تشتعل شرار: وأنت ايش اخششك ....عجبك كده يا استاذ احمد
احمد وبدأت عليه علامات الغضب والخوف فى نفس الوقت : متسكت ياسطى ...( وبصوت ضعيف ) هاودنى مش هتخلص
السائق فى تراجع : على ايه يا بيه ...الطيب احسن
سناء مقاطعه : آآآآه الحقنى يا احمد...
احمد: ايه يا سناء مش وقته ...ده انتى لسه فى الخامس
سناء : خامس ايه يا راجل ...انا فى السابع ...الحقينى يامه
السائق ( محشورا بخوف ) : إلحق يا استاذ ...احسن تولد فى التاكسى
احمد : متخليك فى حالك بقى ...انا ناقصك انت التانى
سناء : آآآآآآآآآه ..........الحقيييييييييينى ياااااااااااااامه

*******************************

جلست منى امام دورات المياة فى المحطه ....تمسك بورقة كبيرة مكتوب عليها : ســرقونى ياماما ...محفظتــى البيـج الجلـد ...ساعدونـى..إهئ إهئ

أحدهم : معلش يا بنتى ...خدى الجنيه ده
منى : إهئ إهئ..ميغسي
إحداهن : يا عينى ...شوفتى يا نونه ..ودي يا ترى هتعرف تروّح
نونه: مش عارفه بقى ...واحنا مالنا ..شوفتى عادل عمل ايه امبارح معايا !!!
منى والدمع يتقطر من عينيها : حبيته سنين طوال ..إهئ إهئ ...واليه القلب مال ..عااااااااا..وحلمت يكون معايا ...لو مهما العمر طال
تؤ ياربى مش دى الغنوة ...هتعملى ايه دلوأت يا مون مون ..المشكلة الكبرى ان الريحه هنا ياي ..مش عارفه اقعد بس عمو الشيخ اللى قالى اقعد هنا
الشيخ ( فى سره ) : البت دى لو فضلت معايا كده نشحت هنكسب فلوس بالهبل
منى : عمو ...احنا كملنا حق التذكرة؟
الشحات : لسه يا بنتى الصبر ...ربنا يخلى المحسنين
منى فى سرها : لو كان احمد هنا مكنش سابنى فى الموكف ده ابدا ..إهئ إهئ ..أينعم هو سايبنى من خمس سنين وقالى متصلش بيه تانى بس انا عارفه انه شهم وحونين
شاب متأمر : متيجى يا موزة اشربك حاجه اسفره ..ونلعب بينج بونج سوا فى المول
منى : ميكش دحوة بيا ..انا مش هيود عليك ..يا سيم
نفس الشاب : حلاوتك يألدغ
منى : انا مش لادغه دى اللبانه ...يا استاذ
هوه هواه الشاب : يا عينى على ادبك ياابيض
منى بقرف : خلاص الناس بقت سفيقه اوى كده ...اوف
ست اتحشرت فى الحوار : شوف البت ...متتلمى يا بت وبطلى معاكسه فى ولاد الناس ..انا عارفاكو يا بتوع تربيه نوعيه يا رقصات
منى : يا تنت انا مش فى تربيه نوعيه ...انا محفظتى البيج الجلد اتسرقت
الست الحشريه : لا بقى تربيه نوعيه ...مانا ابنى كان عايز يتجوز واحده منهم بس انا فقساكم
منى : يا تنت ..حرام بقى عاوزة اروح ..إهئ إهئ ..وكمان انا مالى ومال ابن حضيتك
الشاب الرخم : ها يا موزة اخلصى ورايا غيرك
الست الحشريه : جتك ضاربه هو انت مش شايف غيرها ..البعيد اتعمى
منى : شنطتى ...هدومى ...عمو الشيخ سرقنى ...وسعى يا وليه من قدامى انتى والدهول ده ...انا جايه الفيلم ده اتسرق بس
الشاب الغبى : انتى رايحه فين
منى : يا شيخ اتلهى ...

*****************************
سناء : احمد ...عايزة ادخل الحمام
احمد : سناء ...أبوس ايدك ..عايزين نلحق القطر ...السواق مستحملناش وانتى لسه داخله الحمام اساسا ...وبطلى اكل بسكوت
سناء: اه يانى يامه ...سيبتينى للراجل ده ليه ...لو موت يبقى بذنبك ...مش مسمحاك
احمد : مدّى يا سناء بدل ودينى ..أموت نفسى واقول انك قتلتينى
سناء : وتقول ازاى وانت ميت فهمنى كده ...آه المغص
احمد : ام التمثيل
سناء : يعنى خلاص حفظتنى ...ماشى ..لما اروح لامى
احمد : هسيبك عند امك ...أقولك ، غورى وانتيــ...
سناء : خصيمك النبى يابو نسمه متقولها ..صلى على الحبيب واهدى
احمد : اللهم صلى عليك يا نبى ...مدّى طيب
سناء : حاضر يابو الغالى
احمد يشاور وقد تعذر عليه الشوف : اهى المحطه اهى...الحمد لله

هناك 32 تعليقًا:

Oss يقول...

أنا أول كومنننننننتتتتتتتتتتت
هيييييييييييييييييييييييه
سيبونى اقرا بأه

Oss يقول...

جامدااااااااااااااااااااااااااااااه
انا قاعد مش قادر من كتر الضحك
والله العظيم جامده جداً
واحلى حد فيها منى
اللى جايه تتسرق

تحياتى

Mohamed Dawod يقول...

هو فى ايه؟ فعلا الطيور على أشكالها تقع.....علشان كده دايما بيقولوا فى الأفلام الرومانسيه أحمد ومنى. ماهم عينه واحده تقترب من درجة العته. بس هم فى القصه عندك محبوش بعد ليه؟ ولا ده فى الجزء التانى من الفيلم؟ انا بس مستنى اللقاء الجامد العتيه اللى حيحصل بين احمد ومنى.....ومازلنا ننتظر.....تحياتى وشكرا

blue-wave يقول...

جامدة جداااااااااااااااااااا
يخرب بيت مخك
تحفه:))))

فاتيما يقول...

عيلة يا مفترية سابقاً
أزيك
أول مرة أجى هنا
و مستبشرة خير
المشاهد دى تحفة
عارفة ليه ؟
عشان و أنا بجرى بعينى بين السطور تخيلتها كأنها بتتجسد قصادى و بسمع صوت العربيات و دوشة الشارع و أدق التفاصيل الصغيرة المصاحبة ...
مبقاش ناقص غير الموسيقى التصويرية و دى متخيلتهاش بصراحة
أنا شدنى الحوارات الساخنة الزاعقة المتلاحقة بين الشخصيات
الله ينور عليكى
إنتى هايلة
و أنا جاية هنا تانى و عاشر كمان

Eman Henaish يقول...

بجد البوست جااااااامد
والله حلو أوي السيناريو ده:)
وحلوة أوي المشاهد دي والمزيج بينهم
مني الهطلة اللي اخدت علي دماغها وتسرقت
وسناء الطفسة اللي برده ما سكتتش الا ما جوزها هددها يطلقها
:)

تحياتي

Empress appy يقول...

هو ايه التشريد اللى حصل لمنى ده ليه يا مفتريه كده
وبعدين ايه سناء اللى من المدبح دى يا نهار لو دى الرومانسيه دلوقتى هههههههههههه

سفروتة يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههه


بجد انا فطست علي روحي من الضحك


بالذات المعلمة سناء دي والغلبان احمد

يالهوي مش ممكن

منتظرين الجزء التاني

كراكيب يقول...

هههههههههههههههههههههه
يا تححححححفة
ايه الشخصيات الجامدة دي
ماتطوليش علينا بس ياريت ياريت ومستنية الجزء التاني

فتك بعافية يا ابلتشي

Oss يقول...

إيه ده
فين الجزء التانى
(وش احمر من الغيظ)
انت هتكليه علينا ولا إيه
لا لا لا
انا قاعد مستنى اعرف منى عملت إيه
يلا بسرعه كده بلاش لكاعه
:)

سبهللة يقول...

حلوة
بس كملى لما يقابلوا بعض ايه اللى هايحصل
يكن يديها تمن التذكرة وتروح

عيله مفتريه سابقا يقول...

oss

يعنى واخد الجايزة الكوبرى

براية قلم رصاص

هييييييييييييييه

عيله مفتريه سابقا يقول...

oss

يا شيخ ضحكتك بجد؟

والله انا بجرب فيكم

بس يارب تفضل عجباك يا سمسم

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Mohamed Dawod

دى تريقه دى؟

حساها بردو تريقه يا محمد

مممممممم

مغسى على كل حال

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

blue-wave

دايما كده رافع من معنوياتى يا دكتور :(

تسلملى

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

فاتيما

الحمد لله يا ستو انا

والله انا سعيدة بزيارتك

وبكلامك اللى قولتيه واللى يارب ميكون مجامله

انا فعلا محتاجه دافعه عشان اكمل

سلامى ليكى وليوسف

عيله مفتريه سابقا يقول...

Eman

الله ينور عليكى

سيناريو

اهو انا عايزة اوصل للنقطه دى

ميرسى كتير يا مونى على كلامك


سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

appy

بيبتى

ولسسسسسسسسه

ده انتى هتشوفى النجوم المغربيه

:D

ٍسلامى يا قطه

عيله مفتريه سابقا يقول...

سفروتة

بجد عجبتك؟

والنبى قولى بجد؟

يعنى اكمل؟

طيب هكمل على ضمانتكم


سلامى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اسلوبك ساخر بجد والمشاهد مش عارف بس جميلة بجد

غير معرف يقول...

مفترسة مفترسة

اولا لو المدونة فيها حرامية اكتبي لوحة تحذير

اما السيناريو تحفة واللبانة عاملة جو لغة ممتاز

والله عجبني طريقتك انت بتكتبي الكلام دا امتي

إيثار يقول...

اهلا يا اخت مفترية سابقا
اعتقد انك فكراني
اولا احب اقولك ان اسلوبك
جميل جدا
ثانيا انا اسفة عشان بقالي فترة طويلة مزرتكيش
اما الثالث بقى و الاهم
انتي ليكي عندي واجب
و اتمنى تيجي تاخدي
اتمنى اشوفك
و مستنية بقية القصة

صفا سارة يقول...

الموضوع تحفة بجد
ولازم تستمرى ممنوع التوقف
اول مره اجى هنا واكيد مش الاخيرة

ليكوريكا يقول...

بسم الله ما شاء الله

جمييييل اوييييييييييييييييي


قريته من اول كلمه لاخر كلمه

مع اني قلت اقراه بعد الصلاه

بس مقدرتش امسك نفسي

بصراحه دمك زي العثل

وسردك للاحداث فوق الرائع

مستنيين التكمله

ليكوريكا

عيله مفتريه سابقا يقول...

كراكيب

حاضر من عويناتى

اكيد هكمل
اكيد يعنى

اكيد اكيد

سلامى ليكى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Oss

سمسم

اتقل شوية

لازم نلم زباين

افهم اللعبه حلو

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

سبهللة


مظنش سبهلله ان ده هيحصل

بس يمكن

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

منورنى

وتشكر جدا على كلامك

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

afew good men

اولا

منورنى

ثانيا

ممممممممم
نسيت ثانيا

المهم ان انا بكتب الكلام ده بليل
ايه يفرق؟

شكرا على كلامك الحلو

واللبانه طول عمرها بتعمل شغل

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

عاشقة الحب

اولا وعليكم السلام

بجد انا مبسوطه بأنك فكرانى
وطبعا انا مش نسياكى

وحاضر هاخد الواجب واحله بأذن الله

سلامى ليكى

عيله مفتريه سابقا يقول...

صفا

ميرسى ليكى يا قمر

بجد منورانى

سلامى ليكى

عيله مفتريه سابقا يقول...

ليكوريكا

دايما كاسفنى بردودك الحلوة دى :$

منورنى وعلى عينى هكمل حاضر

وبجد شكرا اوى على وصفك ليا بأعقل عيله :D

سلامى