الخميس، 17 يوليو 2008

كان حتت يوم !!

المشكلة انى ركبت تاكسى ..والخطه اللى كنت انا وضعاها باظت خالص حتى الكساتا يا ربى حتى الجيلاتى (بتعطيش الجيم ) حتى التلاتينى والداير كل دول راحوا ..إهئ إهئ ..يلا موش مشكلة ، المهم انه كان يوم مممممم مش عارفه كل اللى اعرفه انى روّحت واقعه من الضحك مبسوطه قوى متجددة زى مبيقولوا ، حسيت ان عقلى اشتغل جامد قوى خالص ..مهو الواحد لما يكلم فى كذا موضوع مهمين ورا بعض ده شغل عالى قوى من اللى هو شبه القهوة البرازيلى ...آآآه نفسى فى شوية قهوة تمام حسه ان عقلى بيروح، بس على مين دنا كنت قاعده حتت قعده
احكيلكم من الاول ، اول مروحت شوفت ناس من بعيد كده كان باين يعنى انهم مدونين ولون يعنى معرفتهمش فكاكه بردو لا تؤتؤتؤتؤ كان فيهم واحده اعرفها ، ايه؟ لا طبعا مش هقول ...المهم عرفت الناس وقعدنا نتكلم شوية جه بعدها ابو خالد المدون الحلو ده وكله بيقوله بابا وبصراحه يستحق الكلمه، كان معاه مدونين القاهره آبى مدونتها كوكب آبى و رودى بنوته مصريه و داليا أس اتنين صاحبة مدونة قوس قزح واللى كانت فعلا متواجده فى بورسعيد و احمد سو و خالد همس الاحباب و احمد سكر..أما المدونين البورسعيديه فكان انا بلا فخر وداليا اهو ده عيبه واختها دعاء ربع ضارب والاستاذ طارق الغنام ومحمد كراكيب شيكو وطبعا الأب الجميل ابو خالد غير كده واحنا قاعدين فى امانة الله لقينا بنت سكره واختها جايين كده بتقولنا هو انتوا اللى تبع الاجتماع؟ قولنالها اه قالت انا صاحبة مدونة اوتار وبعلق بأسم نهر الحب فرحنا بيها قوى وطلع اسمها إيناس بجد محسيناش ابدا ان دى اول مره نشوف بعض
شيلنا العدّه ومشينا
واللى حصل بقى ان المكان كان مخنوق ومكناش مستريحيين ابدا فيه ، قولنا خلاص نقوم نقعد فى اى كافيه على البحر ، ولأن صدف وكان يوم عيد ميلاد المدون خالد همس الاحباب ( كل سنة وانت طيب تانى يا خالد ) فقولنا نقعد فى مكان منطلق كده ،وفعلا مشينا طوابير طوابير وكل واحد ماسك ودن التانى وهاتك يا رغى ، وانا انكجشت فى آبى ويا عينى نسيت اللاب توب بتاعها وجرررررررررريت عشان تجيبه مسطوله يا بنتشى ، بصراحه لما قعدنا كانت فعلا القعده تفرق كتير وطبعا ماما رودى وماما داليا اشتغلوا فى تقطيع التورته وتجهيز اطباق وحطينا الاطباق وقعدوا بردو يتكلموا ..يا جماعه كلوا ...مفيش ..يا بشمهندزين ...دودودودودو شغالين رغى ..اضطرينا بقى نأكلهم بالعافيه ونمسك كل واحد وواحده طبقه فى ايده ، بعدها اشتغلوا تصوير وربنا يسامحهم اللى صورونى ..عارفين لو شوفت صورة هقطعكم
سكوووت ...هنصور ونشيش كمان
البشمهندز احمد سووو عملنا حتت فيلم ، مش عارفه والله اوصفه ازاى ، بس بلاش اوصف احسن تكونوا بتقرفوا ( هاااا فاهمنى طبعا انت وآبى ) بس فعلا اثبت واظهر موهبته فى فن الاخراج المصرعى والمشكلة انه مصورنا واحنا بناكل يعنى مناخير ضاربه وبق مفتوح ( ياللهول ) ، المشكلة ان انا كنت قاعده جمب سو وسو طلع حريقة سجاير هو يشرب وانا اتسطل هو يشرب وانا اتسطل المشكلة الاكثر عمقا انه ابتدى يشرب شيشه وبردو هو يشرب وانا اتسطل لحد مقولتله خصيمك النبى يا شيخ لتبطل احسن انا خلاص عملت دماغ كورة ارضيه مش هتطلع ابدا المهم انه بعد السطلان ده كله طلع كولوريتس بتاعت ريحة البق دى وانا قولتله هات واخدت كبشه ولسه بحط واحده فى بقى حسيت انى هنفجر وتقريبا بردو فيها سطلان ، سو يا ساطلنا
كلام ...و كلام
اتكلمنا فى موضوعات كتيره جدا سواء فى عالم التدوين او خارجه ، إيناس نهر الحب او صاحبة مدونة اوتار بسم الله مشاء الله عليها متحدثه جيدة ولبقه مطلعه على حاجات كتير بتضحك وتهزر وتتكلم ولون انا اختلفت معاها فى اخر اللقاء على حاجه كده بس اظن انى اكتسبت صديقة جميله ، ورودى بنوته مصرية اكلمنا فى اكثر من موضوع يخص التدوين ليها عقل كده راجح ورغم خفة دمها اللى متوصفش حسيت انها رزينه ..ربنا يخليلك نور يارب ، والبت اللى اسمها آبى دى حتت سكرة على رأى ايناس تشوفى فيها البنت المصرية الجدعه اللى بجد موصفلكمش كمية الضحك والهزار اللى هزرناه ، داليا اهو ده عيبه صديكتشى وحبيبتشى ومعايا فى الازمات واختها بجد حبيتها كأنى اعرفها من زمان وكأنهم اخواتى ...وانا ناويه بأذن الله اروحلهم بعثه احسن انا اتخنقت بس شوية ، حسيت ان بابا ابو خالد هو اللى ماسك زمام الامور بجد حسيت ويمكن الجميع حس اننا قاعدين فى حما بابا ربنا يخليه لينا يارب ويحفظه ويكرمه ، داليا قوس قزح حسيت انها نسمه حتى صوتها كان واطى وهادى .. ولا يمكن عشان انا كنت نعكوشه وعماله ارغى واعلى صوتى؟ كانت فعلا قعدة جميلة قوى كأنك قاعد مع اسرتك ، خالد همس الاحباب واحمد سكر حسيت انهم هاديين كانوا بيكلموا معانا برزانه وعقل محصلش بجد ربنا يحميكم ، احمد سو بقى خبير السينما العربيه اكلم شوية عن افلام بعينها وهو بيرد على ايناس بردو فى فيلم بعينه ...والصغنون بقى محمد شيكو كان عامل زى فرقع لوز لا عارف يقعد ولا يقف ..ومعقد كمان وهو صغير كده وعمال يقول مش هجوز مش هجوز ، تصدق يا عم انا خايفه الاقيك جاى تقولى باركيلى ..بجد رغم ان كلامنا كان قليل بس حسيت انه حد عقله كبير
يلا سلام
للاسف الوقت مر بسرعه واهل القاهرة اضطروا يمشوا على الساعه 9 ونص وكنا نفسنا يقعدوا اكتر بس كان لسه قدامهم سفر ودعناهم وعلى امل زيارات تانيه زى موعدتنى آبى ، اما احنا بقى ففضلنا قاعدين والوقت فعلا سرقنا لانى بسأل شيكو هى الساعه كام قالى 11 ، بجد علما قمنا كانت حصلت 11 ونص مشينا احنا البنات وسيبنا بابا ابو خالد والاستاذ طارق الغنام ومحمد شيكو ووصلنا ايناس واختها ومشيت انا وداليا ودعاء ...وتهييسه من كولوريتس بتاع احمد سو ، يا سو يا جامد ..وللاسف خلص اليوم
بتمنى اننا نتقابل تانى بجد وزى مقولت على الاقل يكون كل اسبوعيين وخصوصا البنات ، بجد يوم ميتعوضش

هناك 19 تعليقًا:

Mohamed Dawod يقول...

أول تعليق؟ كويس كده ليا عندك ربع جنيه....ده المتعارف عليه فى الظروف دى. بجد بجد أستمتعت وانا حاسس انكم استمتعتم فى اليوم الجميل ده. كنت متوقع كده. كنت متوقع ان الناس اللى حتتقابل حتبقى زى ما تكون جالسه وبتتكلم فى صالون العقاد او صالون مى زياده اللى كنا بنسمع عنهم زمان. كنت متأكد انها حتكون جلسه ثقافيه من الطراز الأول وواضح ان ده اللى حصل وطبعا واضح انها كنت جلسه ثقافيه محلوطه بحفة الدم المصريه المتفرده. كنت عمال ألف دول اليوم على مدونات عمى أبو خالد وداليا وعند حضرتك طبعا علشان أعرف أيه اللى حصل فى اللقاء. أول ما لقيت البوست نزل عندك جريت عليه وقريته حته حته وفتفوته فتفوته واتخيلت كل لحظه منه. كويس انك رحتى مع انك كنتى محسسانه انك عليكى تار ومش حتقدرى تروحى.وبرضه مافيش فايده عايشه فى جو الغموض كالعاده ومش عاوزه تقولى من اللى كنتى تعرفيهم من المدونات. ماشى يا ستى مش مههههمه دى عديها. بجد شكرا ليكى على وصف اليوم الجميل بمنتهى الوضوع وانك عيشتينى فى جوه....تانى مره وبالحاح تحياتى ليكى وشكرا

اهو ده عيبه يقول...

بجد كان يوم تحفه
واتبسطنا قوى
خصوصا الشوية الاخرانيين انتى فاهمه طبعا
منك لله يا سو الظاهر ادنانا برشام صراصير
المهم انه كان يوم ظريف
اما مدونى بورسعيد اللى مجوش فدول ليهم معايا حساب تانى

سلامى يا قمر

عيله مفتريه سابقا يقول...

Mohamed Dawod

ايه كمية الكلام دى يا استاذ محمد واول تعليق؟ وكمان ربع جنيه ؟ لالالالا
مش كفاية بصرف على البلوج كمان على الزباين
اليوم فعلا كان رائع كنت هتحب تبقى موجود قوى استنى اغيظك شوية :p
وغموض ايه بس اللى انت عايش فيه ده
هل تظن اننى المعلم جيمس بوند
وربنا مانا

وكمان انت لو ركزت فى البوست هتفهم بس انت مش مركز وراكب طيارة وعمال تتكلم بسرعه

انا وصفت اليوم بدقه عشانك والله يا استاذ محمد واي خدمات

سلامى ليك

عيله مفتريه سابقا يقول...

اهو ده عيبه

هههههههههههههههههههههه

متفكرنيش يا دودى بجد
انا كنت مروحه مش شايفه ومش عارفه ليه ياما من الضحك او الرعب
المشكلة بعد مسيبتونى وقفت تاكسى فيه ناس قولت ياريتنى كملت معاهم

يلا بقى متفضحيناش اكتر من كده يا بنتى
فى شوباب فى المدونه ، احنا قولنا ايه امبارح

ههههههههههه

تسلميلى يا دودى

سلامى

Empress appy يقول...

حبيبى يا مدلعنى فى الحكيكه والخيال
بجد بجد كان حته يوم تحفه هو قلب فى النهايه بنوم هستيرى منى بس بجد كنت حسه انى زى البيبى
الا مقولتش لكى مش انا رحت المحل اللى شاورت لكى عليه وجبت حاجات من هناك انا هعمل حسابى واشد الواد سوو والبنت رودى ونيجى تانى لاااااااا مش علشان اشوفك علشان اشترى هههههههههههه
لا بجد ان شاء الله نقضى يوم تانى من بدرى معاكم
وكنت مبسوطه وبعدين مداريه ليه على سووو
بيشرب شيشه انا مالى بقى هتجبيها فيه انتى دماغك عملت دماغ لبان وتورته الشيشه ملهاش دعوة ههههههههههههههه
بجد ميرسى ليكوا على اليوم الهايل ده

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

طيب ياستى انا بحسدكم جداااااااااااا
فينكم يامدونين القاهرة شكلنا بقى وحش خالص
ارجو دوام السعادة
وارجو التواصل دائما
على فكرة اسلوبك رائع ودمه خفيف جدااااااااااااا
..........
نور الدين محمود

r يقول...

ظريف اوى اليوم والجروب اللى حكيتى عليه
يمكن دى تانى مدونه الاقى فيها يوم لتجمع المدونين
جميل ان التعارف يكون على ارض الواقع
على فكره انا كنت فى بورسعيد الصيف اللى فات وعجبتنى فعلا بلد جميله واهلها ناس طيبين فعلا ساعدونى واصحابى كتير هناك
--------------------
بس اسم مدونتك غريب اوى الصراحه
خلانى اسأل بردوا اشمعنى انتى؟

Soooo يقول...

نعم نعم نعم؟؟؟
مالها بقى الشيشه والسجاير والصراصير
طب دي الحاجات دي كلها معروف انها افضل من غذاء ملكات النحل
والدليل .. انك ضحكتي وانبسطتي

بس كان يوم تحفه وكتاب الله
ونفسي انه يتكرر تاني والله العظيم

واعملو حسابكم .. يوم اتنين اغطسطس كلكم هتكون في القاهرة ان شاء الله
ليه بقى
عشان هنعمل حملة التبرع بالدم
واللي مش هيتبرع بالدم .. يتبرعلي بجوز جنيها عشان هيكون عيد ميلادي

وقد اذعر من فذعر

بقولك ايه .. معاكي صراصير بنكهة المنتول ولا خلصتيهم؟؟؟؟



سلامووووووووووز

عيله مفتريه سابقا يقول...

appy

وربنا انتى خاينه يا بت تروحى من غيرى وانا اللى قولتلك هظبطك

يعنى انا ادلعك وانت تطنشنى

ماشى يا مطنش

المهم تكونى اتبسطتى يا بت

شوفى البت بتاعت الفضايح
اكتمى يا زفته انتى

هو سو بتاع المينتول

سلامى يا قطه

عيله مفتريه سابقا يقول...

نور الدين

والله يا نور انت اللى اسلوبك حلو جدا
التابوه اللى بتتكلم عنه فى بوستك عميق
ومش عايز كلمتين والسلام

بحييك عليه

ومدونين مصر اساسا ملينها لقاءات بس انت انكش وهتلاقى بالهبل

روح لهم فى البورصه كل اسبوع

سلامى ليك

عيله مفتريه سابقا يقول...

بسنت

انا بجد مبسوطه قوى ان بورسعيد عجبتك
واتمنى تيجى السنادى
ونعملك لقاء محصلش

سلامى ليكى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Soooo

والله
كل بعقلى حلاوة يا سو متاكل
ال ايه احسن من غذاء ملكات النحل

ماشششششششى

على فكرة يا احمد ...انا لما بتبرع بدم بضيع المرة اللى فاتت معرفتش اقوم من السرير وبقيت مدروخه
ومش عارفه هعرف اجى ولا

بس مليش دعوةةةةةةةةةةةةةة

عيد ميلادىىىىىىىىى

انت هتيجى اساسا بورسعيد تانى اجبارررى عشان عيد ميلادى سيادتك ولا نسيت؟

وقد اعذر من بعذر يا استاذ
هو انا جيت جمب المينتول تانى يا سو؟
دنا خايفه ابصلهم :S

سلااااااااااااامى

R-H-S يقول...

اهم حاجه انك تكوني عملت الدماغ اللي هيا

كويس انك اتبسطي يا رب كدا علي طول
تحياتي

Oss يقول...

دايماً متأخر
:(
سامحينى والله كنت مسافر ولسه جاى
ومن ساعتها وانا عمال اجيب فى المدونات اشوف اللى فاتنى

حموماً انا عايز اشوف صور
ماليش دعوه
الشرح من غير صور مالوش لازمه
عايز صووووووووووووووووووووووووور
ويارب تكون انبسطوا وعشتوا حياتكم

Abd-Alrahman يقول...

مفترية
هههههههههه ربنا يعوض عليكي الجيلاتي
وكل الي راح
علي فكرة مقدرتش اكمل البوست عشان الكلام صغيراوي عنيا وجعتني
يا ستي بدام بتصرفي ع البلوج
اصرفي ربع جنية كمان
وكبري الخط شوية

هههههههههه

انا نزلت بوست جديد وطلعت من المود الي كنت فيه
مستني زيارتك

يلا بيس

عيله مفتريه سابقا يقول...

GeHaD-----(male)

جهاد انت قافل مدونتك ليه؟
هو فى ايه كل لما اجى ادخل يقولى انت مش مشترك؟

هو فى حاجه يا جهاد؟

عيله مفتريه سابقا يقول...

Oss

سمسم يا شقى
مفيناش من صور يا استاذ ال صور ال

كمان تعالى هنا انت غاوى تأخير ولا ايه
مش تبطل التأخير ده

هخصم منك المصروف

يلا يا كميل
ابقى فوت علينا تانى
ومن غير صور

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Abd-Alrahman

لا على فكرة
الكلام ده كبير قوى
مش صغير
انا كلامى صغير
مااااااااااشى يا مكتئب

وبطل اكتئاب بقى احسن انا اللى عينى بتوجعنى

اهئ اهئ

سلامى

asia sakr يقول...

اذيك يا جميلة البوست بتاعك جميل قوي
انا لسة عاملة بوست جديد اتمني تيجي تزوريني سلام