الأحد، 13 يوليو 2008

لخبطيشن ...كُل واُشكُر


فاصل بفلوس


وصلنى دعوة من الشخص الجميل قوى والاب الروحى للمدونين ابو خالد بما انى من ابناء الوطن العربى الديمقراطى البورسعيدى السمكى المتحد لحضور ضمّه خاصه بالبورسعيديه يوم الخميس فى مركز شباب الاستاد اللى عند البحر ده اللى هو وانت راكب التلاتينى تلاقيه على طول الشارع على ايدك الشمال ووانت راكب الداير تلاقيه على يدك الشمال بردو من غير شارع
ولما تعدى الشارع بقى تلاقى معصرة سلسبيلا وهناك تاكل احلى كساتا واحلى جيلاتى - بتعطيش الجيم -
المهم انى مش بعمل اعلان للشارع ولا للمعصرة انا بعمل اعلان للضمّه دى ...هنتقابل هوناك الساعه السابعه بتوقيت بورسعيد وانا قولت للبت عيلّه انى نفسى ومونى عينى انى اروح بسى لما نشوف نصيبنا وياريت يعنى من كل المدونين الافاضيل انهم يجوا لو يقدروا واللى مش هيقدر هنجيب له جيلاتى من عند سلسبيلا ....وطبعا المدونين البورسعيديه لازمن يحضروا مفيش كلام واهو اللى مش هيجى ...


العدل فى الشيشه ايه؟ ....


ايوة ، مهو انا بقيت اتأقلم على الحياة دى يا اوختشى معتش ينفع الوش المقلوب والاحمرار والاصفيرار اللى كنتى بتعمليه ، زومان لما كنت ادخل كافيه من اللى هما خمشاشر نجمه دول واشوف واحده مأنتخه كده وبتشيش كنت بتلون وبعمل فيها عنتر ابن مشداد والساعه بخمسه نيه
وبقرف واقعد اتناقش واتعصب لكن دلوقتشى مبقاش يفرق ، مانا ديك النهار ماشيه فى شارع طويل كده كان فى اخره قهوة بلدى من اللى شكلهم شبه اللى لامؤاخذه مخانات لقيت ايه بسم النبى حارسهم وصاينهم اتنين شتات مش ستات هاتك يا شد انفاس ورغى ولا كأنك قاعدين فى البيت قدام التلافزيون

تنحت .....اتهطلت ....اتعبطت ....بس كل ده اثر يعنى؟ واهى بقت كوسه ...مش عايزين مساواة ...روحى بقى اتنيلى انتى وهى ..ايوة يالى بتنادوا انتوا بالمساواة وحقوق المرأة ...وشوفى اللى بتقولى عليها مش عارفه تطلع بطاقه واخده حقها وبالدراع ..بصوا انا مبقولش كده لانى كارهه اللى الناس دى بتعمله تؤتؤتؤ ..انا بقول كده عشان لما ناديتوا بالكلام ده الرجاله فهموا ان الستات هتاخد حقوقهم والستات بقوا نوعين اللى فهمت الموضوع على انه لازم تخرج عن جلبيتها وتعمل اللى متعملش ...او انها فعلا مظلومه ...ياريت نرجع زى زمان لما كان الراجل يقف زنهار لما يشوف ست ...ولا لما كان يخطبها ويجوزها وهو مشفهاش ...اهو انا عايزة منك ...



هو اتنين فى تلاته بكام ؟!!!


فى البوست اللى فات سابلى الاخ الصديق محمد داوود تعليق جميل قوى فيما معناه ان لو كل واحده رضيت تخلى جزها يجوز عليها مش لعيب فيها ولكن للتضحيه من اجل وقف نزيف الدماء ...ايه الكلام ده لا اقصد من اجل الحد من مشكلة العنوسه ، وبردو كل واحده ضحت وهى بنت بنوت زى القمر ..او البقر ميفرقش واجوزت واحد مجوز عليها يبقى المشكلة كده انتهت

طيب ممكن نرجع للآية الكريمه اللى بتقول ...


بسم الله الرحمن الرحيم

{{ وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ }}


دى الآية الكريمه اللى حللت للزوج الزواج بأكثر من واحده ..صح الكلام ؟ طيب انا بما انى انسانه بسيطه وغير مجتهده فى امور الدين او غير عالمه وطبعا ده عيب منى وانا بحاول انى اصلحه حد يشرحلى معنى الآيه وياريت كامله
ونيجى للجزء اللى انا فهماه وبنكلم فيه ، ربنا سبحانه وتعالى حلل الزواج للرجل بأكثر من واحده ليه؟

انا راجل مجوز وزوجتى مش بتخلف اعمل ايه؟

ربنا حللك هنا انك تتجوز غيرها برضاها

انا رجل شقى فى حياتى الزوجيه وزوجتى تعبانى جدا

ربنا حللك تتجوز برضاها وبما يرضيها من تعويض

بس فى شروط يا حضرات

ايه هى؟

انت تقدر تعدل ؟ مش بقول فلوس لالالالا تؤتؤتؤتؤ انا بقول فى كل حاجه يعنى فى يوم مزاجك عال كده وشوفت حتت عبايه مقولكش قولت اجبها لمراتى حبيبتى التانيه طيب والاولى؟ بس فلوسى خلصت ، اصلى مش رايحلها ، وهى هتعرف منين

لا يا اخينا انت كده مش بتعدل وكده عليك وزر والله اعلم طبعا

العدل فى الحب والحنيه والاحساس وحب الاولاد والساعه والدقيقه اللى بتقضيها مع فلانه...وهو ده العدل

تانى حاجه بقى الإعاله ...هتقدر تعول اولاد الاتنين وتصرف عليهم اكل وشرب ولبس وخروج وفسح ومدارس ودروس خصوصيه وتقضية فرض الله الحج ؟ لو تقدر تعالى اجوزنى يا عم بجد لو فيك الشروط دى

اة واول شرط رضى الزوجه الاولى وتعوضها

وبالمناسبه عندنا هنا فى مصر فى البدو خصوصا بيعملوا ايه بيعملوا حاجه اسمها تراضى

يعنى ايه؟ يعنى بيراضوا الزوجه الاولى بمبلغ يحكم بيه رجل كبير ذو عقل فى قبيلتهم ...وهو ده المقصود

ومعلش دى نبذة بسيطه عن الموضوع وهكمله فى لقاء اخر قريبا بأذن الله

عشان النوم جالى ومش شايفه ولا حرف

اتمسوا بالخير واستغطوا كويس ...واقفل التكييف يابنى هتاخدوا برد

هناك 19 تعليقًا:

كراكيب يقول...

هههههههههههههههههههه الحتة الاولى من البوست فظييييييعه
انا عايزة اسافر بور سعيد بس علشان اركب المواصله دي واروح اكل ايس كريم من عند معصرة سلسبيلا
**
الجزء التاني بقى
بصي هو الكلام جامد وفل وكل حاجة
بس... اولكش يعني
تفتكري واحدة بتحب جوزها اوي وبتغير عليه هتخليه يروح يتجوز واحدة تانية؟؟ طب ازاي؟؟ انا هقولك..
الموضوع مش عقد بنات على قد ماهو كل واحدة في الدنيا دي شايفة انه من حقها جدا ان جوزها يبقى ليها لوحدها وبما ان مفيش خلافات جامدة ومفيش مشاكل زي "الخلفة"
يبقى يروح يتجوز عليا لييييييييه
علشان يحل مشكلة العنوسة؟؟
يالهووووووووي
بصي مش هقولك هطين عيشته وهحطله سم فيران في شربات فرحه
بس لو انا بجد حانهي اي وكل حاجة بينا وخليك بقى مع طنط التانية اللي عايز تنهي بيها مشكلة العنوسة ف مصر..
انا بكلمك بجد يعني وبقولك على الواقع او لو انا اتحطيت في الوضع ده هتصرف ازاي
واستغربت جدا اوي اخر حاجة انك بنت يعني وبتقولي كدة :)
2*ده غير بقى ان الحالة مش فل اوي يعني علشان يصرف على بيتين يعني
ده بيبقى بيت واحد واخر 10 ايام في الشهر بيقضوها تونة ومخلل واحيانا مخلل بس يعني

بس سيبك انتي البلوج بتاعك تحفة جدااااا وانا مبسوطة اني جيت هنا جدا
وسوري اوووووي اني طولت في الرد

miro

Mohamed Dawod يقول...

يااااااااه معصرة سلسبيلا ....فكرتنى يا بنتى...بجد والله يا جماعه احلى كاساتا فى الدنيا كلها تكلوها من عند الراجل ده. يعنى لو خلصتوا لقاء المدونين بدرى فوتوا عليه فى السريع وجربوا وادعولى وادعوا لميس عيله. بس مقولتليش يا عيله انتى وصفك للاستاد عن طريق ميكروباصات التلاتينى و الدائرى مقولتيش وهو رايح المعديه ولا وهو جاى من المعديه؟ سؤال مكار مش كده؟
نيجى بقى للنص التانى. شمرت عن سواعدى واستعديت للرد عليكى. وبعدين نزلتهم تانى وقلت يعنى حقولك ايه مانتى فى الاخر بنت عايشه بنفس عقلية الجيل بتاعك كله. يا ستى مقولناش حاجه. العدل لازم طبعا فى كل حاجه ماديه وغيرها ومحدش قال انه سهل لا ده صعب جدا كمان. بس العدل ده ممكن يتحقق بسهوله لو الزوجتين او التلاته او الاربعه حتى مأيدين الموضوع ومساعدين فيه. الحالات اللى قلتيها ومصرح فيها بالزواج التانى احب اضيف ليها حاله. وهى انتشار النساء الغير متزوجه بعد وقت الحرب وده مثبت شرعا. طب مش هو ده اللى بوادره ظاهره دلوقتى؟ ومن غير حرب كمان؟ واذا كان النساء مش مقدرين المشكله دلوقتى فأكيد بعد حوالى عشرين سنه المشكله حتكون واضحه جدا ومحدش يقدر يتكلم فيها وحيبقى لازم يبقى فيه واقفه وحل (يالا ربنا يوفق العيال ولادى انشاء الله). وطبعا حيكون الحل ايييييه؟ بالظبط كده الجوازه التانيه. وساعتها الزوجه الاولى لازم توافق والا اختها مش حتتجوز بنتها مش حتتجوز صديقتها مش حتتجوز. احنا مش بنتكلم فى حاجه غريبه او عيب. الزواج الثانى موجود من بدء الخليقه وهو اساسا الفطره فى البشريه انما الستات قدروا بجبروتهم يمنعواالرجاله انهم يتجوزوا تانى. أعرف واحد معايا وقدام عينى كان عاوز يتجوز تانى ومراته على كلمه واحده لا لا لا لا. أول ما عرض عليها يكتب لها الشقه اللى تسوى اكتر من مليون جنيه بقت الكلمه ايوه ايوه ايوه. اظن ده يدل على الطريق لعقل بعض النساء. مش كلهم طبعا (ربنا يخليلى زوجتى اللى غير كده تماما). اخيرا انا اسف جدا ان الرد طول منى بس زى ما انتى قلتى قبل كده انا كنت راقد فى البلوج للرد على الموضوع ده واخدت راحتى حبتين تلاته....اسف لو طولت واسف لو كلامى حيزعل حد منى.....تحياتى وشكرا لحسن استماعكم

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

بصي بقي انا هااكلمك عن الشيشة وسنينها
بصراحة برافو علي الستات اللي فاكرة انها كدة اخدت حقوقها ونفختها في الشيشة
وهي شيشة بس دي سجاير وكله يهون علشان المساواة
نفسي اقول للست من دول كلمة لما تشربي شيشة وتبقي حامل وماتقدريش تبعدي عنها تعملي ايه
ماهو انتي كدة هاتضري المحروس جنينك في راحته الأولي
ده انتي لو كلمتي واحدة عن اضرار الشيشة تقعد تقولك ماهو الدنيا كلها ملوثة ده دخان العربيات بيخرب الدنيا اكتر من الشيشة
منطق غريب مريب عجيب
ماهو اكيد سواق العربية المدخنة بيقول نفس كلامك ياحاجة انه ماجاتش علي عربيته هي اللي هاتوسخ الهوي
حكم
لو كل واحد قال كدة يبقي البلد هاترجع عشرميت سنة لوري

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

قبل ماامشي
انا ضد الزواج التاني
الغيرة يااوختي
ماينفعش بس اذا كان ولابد ماشي بس لازم اعلام الزوجة الاولي وان رفضت ان جوزها يتجوز عليها يبقي يسرحها بالمعروف
انا سمعت خير اللهم اجعله خير ان فيه قانون هايمنع الجوازة التانية الا بموافقة القاضي
وبما ان القضاء في مصر ربنا ينصره سلحفة يبقي الرجالة هاتزهق وتغير رأيها وترضي بقسمتها وتنسي تعدد

Eman Henaish يقول...

امممممممم

انتي اتكلمتي في مواضبع كتير نمسكها بقي حتة حتة

أولا حلو أويالتجمع ده، ولو كنت من

شعب بورسعيد كنتجيت علشان آكل جيلاتي :)

أما بالنسبة للمساواه بين الرجل والمرأة
فده المفروض في التعليم و الشغل و...

لكن كمان الشيشة؟؟؟.. دي ستات فاضية

بالنبة بقي لحوار الزوجة الثانية

فأنا أتفق معاكي ..ما اعتقدش ان في واحد

قادر أنه يعدل بين زوجاته..الا لو كان الحاج متولي :))

blue-wave يقول...

انتى بتغيظينا يعنى علشان احنا مش من بورسعيد؟؟
بس بجد بوست هايل
تحياتى

bastokka طهقانة يقول...

هو صحيح الاصفر موضة السنة دي بس الله يخليكي غيري لون الفونت الاصفر لانه بينور في العين

عجبني ردك على جزئية التعدد
هو يستجري يتجوز عليا ده انا كنت شنبرته

اوروفوار

عيله مفتريه سابقا يقول...

كراكيب

للمرة العشرة على التوالى بحاول ارد
بس واضح ان الموضوع بتاعى ممل :D

منورانى والله اولا يعنى فى بلوجتى العبيطه دى
بصى انتى بس اركبى اى حاجه جايه بورسعيد وفى بورسعيد اركبى اى حاجه للمعصرة وانا هستناكى هناك تعزمينى على كاستا :D

بهزر اوعى تصدقى...انتى نورينا بجد ويحصل معاكى احلى واجب

الجزء التانى راح فين يا كراكيبو تؤتؤتؤ انا شكلى كده هزعل والشيشه يا بنتى

بصى يا كراكيبو انا بتفق معاكى جدا جدا فى نقطتك دى ودى يا ستى كانت البوست الجاى انا مكملتش لسه
فعلا كل واحده شايفه ان من حقها جوزها ده يكون ليها لوحدها ..بس تعرفى فى راجل بيقدر يكون لكل واحده جوزها لوحدها ..يمكن يكون الحاج ميتو بس :D

الانانية ابتدت تظهر...هنبتدى نقول اشمعنى انا واشمعنى جوزى اللى يحل مشكلة العنوسه مش كده؟
اهى اشمعنى انا دى ملهاش عندى اى حل او رد تصورى؟
على فكرة انا مش مع فكرة الجواز المتعدد وفراغة العين وانه يتجوز عشان حتى يحل مشكلة العنوسه ..وبردو لما اجوز وجوزى قالى كده انا مش هقوله ننهى لا انا اللى هنهى وعلى طريقتى بس الحكاية وما فيها ان فى ناس بتكون فعلا محتاجه تتستر
فاهمه الكلمه دى؟ الستر واكتر ناس محتاجه الستر هى البنات اللى متجوزتش وملهاش عائل

بصى الموضوع مش انى عشان بنت اكون انانية او متحيزة لبنات انا بقول الموضوع من وجهات نظر متعدده

واساسا انا رافضه الموضوع انتى فهمتى ايه بقى؟ الحكاية انى لسه مكملتش بس

وزى مقولت انا كمان الحاله صعبه عشان يصرف على بيتين لازم الناس تفهم انه مش بيسد بق مفتوح لاكل وشرب وبس
دى حاجات كتير واظن معتش فيه اللى قادر يصرف على بيت واحد

ميرو يا قمر ولا يهمك ...دنا اللى طولت بس بجد كومنتك عجبنى جدا

يسلملى وجودك عندى

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Mohamed Dawod

اة يا مكار ...مكر البورسعيديه ده؟
التلاتينى وهو رايح المعديه طبعا والداير وهو جاى من المعديه انت هتضحك على الناس الغلابه دى ولا ايه بقى ها ؟

انا عن نفسى هجيب كاساطا وجيلاتى وانت لأ :p

بردو مردتش على حتت الشيشه هى مش عجباكوا ولا ايه ها :@

اولا ايه حكاية نزلت تانى دى لا شمر ومش كل الجيل بيفكر ومش كل جيلك بيفكر زيك
الموضوع ببساطه اننا لازم نكون موضوعيين وواقعيين ..تعالى هنا قولى انت تقدر تعدل
طيب مش هقولك فى الفلوس هتقدر تعدل فى حبك لكل زوجه
هاااااا ...متنحش كده اه هتقدر تديها اهتمام لكن حب؟ الحب بيولد حاجات كتير ؟طيب تقدر تقولى نسبة الرجاله اللى ممكن تكون عادله فى حياتها الزوجيه مع اكثر من زوجه؟
انت مش ملاحظ حاجه؟ ارتفاع نسبة الطلاق ؟ والخُلع ؟ ولا ده مش بيعنى ان الراجل اساسا مش قادر يعدل مع واحده
طيب هسألك سؤال تانى ...تقدر تقولى نسبة الشباب العازب فى الوطن العربى او فى مصر؟
وقتها هتعرف اننا مش محتاجين تعدد زوجات ...احنا محتاجين انتفاضه امر من انتفاضة الطوب بتاعت فلسطين يمكن تكون انتفاضة شباشب
لازم الاول نراعى ونشوف المشاكل الاقتصاديه عشان نقدر نحكم على كل الجوانب لان كله متعلق ببعضه ولا ايه؟

نيجى بقى لتوافق الزوجات ...مممممم والله الموضوع صعب يا اخويا لان انا مش ممكن اتخيل انى احب واحده جوزى بيحبها عليا او مجوزها عليا

طيب ممكن اقولك لو فكرت انت تتجوز تانى هيكون رد فعل زوجتك ايه؟
يمكن ده يجاوب

بص يا اخويا كلامك فعلا صحيح انه وقت الحرب ولان الرجال عددهم قل لدرجة ان فى قرى بقت بدون رجال ...لكن دى فى حالات معينه وهى قلة عدد الرجاله لكن بسم الله مشاء الله عليكم يحرصكم ربنا اكتر من الرز ابو لبن عند بتاع الحلاونيه وبتوع الزبادى
يعنى المشكلة هنا فى الاساس مش قلة عدد رجاله يبقى السبب اللى بتقوله باااااطل زى جواز عتريس من فؤاده

تانى حاجه بقى الحكم على الامور من النظرة الماديه
زى صحبك ...او مراته الاولى هقولك شئ دلوقت انت سافرت بره عشان الماده دى عشان تصلح من حالك وترفع من مستواك وحال اولادك
ربنا يكرمك ويخليهملك يعنى الحياة دلوقت بقت مقايسها المادة وده مش بأيدينا انا عارفه ومش بنصف حد ، لكن انا بقول وجهة نظر موجوده ولو هى فكرت فى كده او لو انا مكانها وفكرت كده يبقى اكيد كضامن لحياة ومحدش يعرف الظروف ولا المبررات اللى دفعتها لكده

وعلى فكرة الموضوع لسه مخلصش انا لسه مكملتش يعنى لا انت طولت ولا اى حاجه وهتيجى تانى ونتناقش فى ردى وفى البوست اللى هكمله

مبسوطه بيك كتير يابن بلدى يا غالى وعقبال متنورنا فى بورسعيد قادر يا كريم

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا

الاول منورانى نور مش قادره اقولك يعنى عملتى عامود فى وسط البلوج

عشان نصفتينى واكلمتى فى الموضوع اللى هاموت وحد يعبرنى فيه

بصى يا اوختشى انا خلاص اتفقعت زيك تمام من كتر ماكلمت فى الموضوع ده

الناس بقت بتحاول تنتحر اة والله يعنى لما واحده زى مبتقولى تكون حامل هتبقى مبسوطه ان وليدها يتولد مشوه ؟؟؟

ولا هو عشان الدنيا بقت كلها خربانه هنموت نفسنا ؟

وتفتكرى البلد مرجعتش لورا؟ بس هقولك دى بترجع لورا من السنين من بتوع الاجانب لان المصريين زمان كانوا احسن مننا دلوقت مليون مرة

آآآه يا زمن فقع المرارة

سلامى يا جميل

عيله مفتريه سابقا يقول...

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا

انا معاكى قلبا وقالبا ...فعلا الغيرة دنا ممكن اموت نفسى من الغيظ والغيرة

القانون ده انا سمعت عنه وده لان نسب كبيرة من الزواج الثانى بيكون على حساب الزوجه الاولى

منورانى يا جميله

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Eman

والنبى يا مونى انتى قولتى كلام فى الصميم

وياريتك من هنا كنتى جيتى وكنت اكلتك جيلاتى

ده حلو خالص

ستات فاضيه وعايزة تطلع قرفها وتنتحر تقريبا

الحاج ميتو ...حبيب قلبى قلبه ده مقسمه على كل واحده شوية

والمشكلة ...ان كلهم بيحبوه وراضيين
وبيدى لكل واحده الاحساس فعلا

لو فى راجل كده اظن يحل مشكلة كبيرة

سلامى يا قمر

عيله مفتريه سابقا يقول...

blue-wave

اة بغيظك يا دكتور :p

ربنا يخليك تسلم

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

bastokka طهقانة

منورانى قوى يا بستوكه والنبى
بصى هى الحكاية انى متلخبطه شوية والالوان مش عجبانى

على العموم خلاص طلباتك اوامر يا جميل

مظنش يستجرى يا بستوكه من اللى قريته فى بلوجتك

اوروفوار يا قطه ويارب تنورينى دايما

سلامى

زفته وقطران يقول...

هههههههههههههه
اولا انا عاوز جولاتي مليش فيه
اشمعني انا

ثانيا
انا معاكي جدا ف موضوع تعدد الزوجات
جدا
لان ربنا اده للراجل الحريه
بس يستخ
مها ف ظروف معينه
ثم اللي عاوزنا نتجوز واحد كان متجوز
حترضاها لبنتك از لاختك
اكيد لا
طيب اشمعني انا


حبيبتك زفته

Mohamed Dawod يقول...

يا خساره كان نفسى ارد على رد الكومنت أول ما نزل....الله يسامح الشغل اللى مخللى الواحد مش عارف يلتفت يمينه ولا شماله....ما علينا....الأول بالنسبه لموضوع الشيشه...أنا شفت الكلام ده فى لبنان وشفته هنا فى الخليج وبرضه كان من لبنان.....بس فى مصر كنت فاكر ان الموضوع محصور فى نطاق ضيق قوى ومش منتشر بس الواضح ان كان متهيألى وان الموضوع اكبر مما كنت متخيل وتقريبا لما أرجع بورسعيد انشاء الله حلاقى قهوة راس البر ولا قهوة السكريه مليانه ستات ورجاله بيشربوا شيشه....بصراحه مش عاوز أتخيل المشهد والا حتحصلى عقده....بس ده حصل ليه؟ وازاى ؟ انا معنديش اى فكره عن الموضوع.......منكرش ان انا فكرت فى موضوع الزواج تانى حقيقى....ومراتى عارفه انى بفكر فيه وانه بيلعب فى دماغى....صحيح بتقول شوية كلام كده مش ولا بد بس مش هو ده اللى مانعنى من الزواج.....اللى مانعنى أن الواحد فى رايى علشان ياخد خطوه زى دى لازم يكون علشان انسانه تستاهل وتستحق كل وجع الدماغ والمشاكل اللى حيقابلها. لازم يكون فى دافع لكده والا يبقى مالوش لازمه اساسا. بس كلامك مؤكد صحيح فى حاجه مهمه....ان فى شباب كتير مش قادر يتجوز دلوقتى بسبب الامكانيات الماديه....ساعات بفكر ان الشباب ده له الأولويه فى الزواج. بس فى نفس الوقت من المؤكد ان عدد البنات الغير متزوجه أكتر بكتيييييير بدليل ان المشكله ظاهره ومعروفه وملموسه عند البنات انما محدش حاسس بيها عند البنات. بصى من الأخر الموضوع نسبى جدا والمبدأ نفسه مش غلط وانا مصمم على انه مش غلط مهما ناس كتير اعترضوا على كده انما المشكله فى التطبيق حيتم ازاى. والاهم من كده مين اللى يستاهل التعب فى التطبيق ده......تحياتى للموضوع ونتمنى نشوف جزء تانى منه.

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سيدتى كل كلامك فى محله بس انك تشوفى البنات على المقهى وهى بتشيش ده مش صح
يعنى ده منك سلبيه لو وافقتى على كده
ده الولد او الراجل لما يجلس على المقهى بيبقى غلط
فمابالك بالبنت
تمنياتى لكى بكل صحه وعافيه
والله الموفق

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى عيله مفتريه سابقا
ماأجمل كلماتك التى قراتها لكِ
ولكن هنا لحظه فراق
صديقتى دمتى بكل حب وخير
فالنفترق
صديقتى انتِ مش المقصوده بالكلمه دى
انما الكون باكمله
والله الموفق
تركت بوست اخير
اتمنى ان تذهبى لمدونتى وتقرائيه

ذربونة هانم يقول...

انا بقالى كام سنة بصيف فى بورسعيد
بس السنة دى لا.بس غالبا انا عارفه المكان ده
:)
اما عن الايه التانيه فالكلام فيها كتير..و مستنيه البوست التفصيلى بتاعها
و دمتم