الثلاثاء، 17 يونيو 2008

إشمعنى انا ؟!!



جوايا كبت ...مانا لازم اخرج حاجات كتير على فكرة انا هنا علشان ابقى صريحه مش علشان امثل دور ملاك
انا مكبوته وعايزة اتكلم وحاولت كتير ومنفعتش قولت اعمل المدونة دى اعترض فيها مدام انا مش عارفه اعترض حتى فى حياتى كلها
ومش عارفه اعترض على حاجات كتير ...حتى لو كانت حاجات تخصنى ..وعلشان كده اسم المدونة جمله اعتراضيه ...اسمها ....اشمعنى انا ؟



انا: طب ليه اشمعنى انا؟

نفسى : علشان انا مريت باللى يخلينى اقول كده

انا: طب مانتى كده بتعترضى على قدرك ونصيبك واللى ربنا كتبهولك

نفسى : لا ...، انا بعترض على الظروف والامكانيات والاشخاص اللى بيجوا فى مواقف بتخلينى اعمل استوب واقول اشمعنى انا

انا : يا بنتى مهى هياها ده قدرك ونصيبك لازم ترضى بيه

نفسى : وليه محاولش اغيره ربنا ادالنا حيرة الاختيار ، وادانى عقلى اللى رافض وحاول كتير يصد كل ده

انا : طب هتتكلمى يعنى ؟

نفسى : مممممممممم ، انتى رأيك ايه؟

انا: مش بتقولى على نفسك عيله مفتريه سابقا ، طب اتفضلى بقى ورينا كنتى مفتريه ازاى

نفسى : حاضر اكيد هقول وهقول اكتر من كده يمكن احكى كمان على اللى هيقروا كلامى ده ..بس الصبر

انا : الصبر

هناك 24 تعليقًا:

Lobna Ahmed Nour يقول...

الصبر .. من بعده الفرج باذن الله

اهلا بيكي في عالم التدوين

بانتظار ابداعاتك

خالص تحياتي

في حب مصر يقول...

أهلا بيكي في عالم التدوين.. عالم المكبوتين.. عالم الحرية من القيود

بما اني هاكون ضيف عندك على طول انشاء الله ياريت تلفي حكاية تأكيد الكلمة دي علشان يكون فيه سهولة في التعليق عندك

تقبلي مروري

Mona Shereif يقول...

انا عايزة اشوف كل الافترى اللى انتى عملتيه ومتبقيش بخيلة فى الحكاوى
مستنيينك

نورتى بلوجر

تحيااااااااااااتى

nody يقول...

يا اهلا ومرحبا بيكى فى بوج سبوت
عالم التدوين نور
فى انتظار ابداعاتك

عيله مفتريه سابقا يقول...

Unique

يا اهلا بأول زائر فى اول بوست فى المدونة

هو الصبر ...هيكون اكيد مفتاح لحاجات كتير

اهلا بيك

سلامى

ahmed saker يقول...

الواحد المفروض ميقولش اشمعني انا اتعمل فيه كده لانه هييأس و مش هيعمل حاجة

الواحد المفروض يقول اشمعني انا ما بذاكرش زي التانيين فيذاكر و يبقي زيهم

او يقول اشمعني انا مش مثقف فيقرأ و يبقي زيهم

عموما مرحبا بك في عالم التدوين و ننتظر ابداعاتك

Eman Henaish يقول...

mabrok 3ala el blog
w 3ayza 2shof ebda3atk
w ll2mam isa

عيله مفتريه سابقا يقول...

في حب مصر

اهلا اهلا

مش عارفه ده تشجيع ولا تخويف
بس الاكيد انى خلاص عقدت النية انى انضم لهذا العالم

واعذرنى
انا لسه جديده
حاضر يا فندم
علم وسينفذ

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Sometimes


والله شكلى هطلع غلبانه فى الاخر

بس اكيد هحكى

استنى ها

ميرسسسسسسسسى

سلامىىىىىىى

عيله مفتريه سابقا يقول...

nody_1987

يا اهلا ببنات المنصورة القمامير

منور بناسه اكيد

ميرسى ليكى خالص

سلامى

حبيبه يقول...

اهلا بيكي في دنيا التدوين
هو فعلا حاجات كتير بتحصلنا بتخلينا نقول اشمعني انا؟ بس المفروض نحاول نغير الظروف دي علشان نقدر نعيش
وبعدين بيقولوا ماضاقت الامافرجت
تحياتي لكي

عيله مفتريه سابقا يقول...

ahmed saker

الواحد المفروض يعترض
ممكن يكون بيعترض على افعاله هو..مش مواقف متعلقه بالاخريين ولونى مش مقتنعه بكلمة ميشوف غيره ويقلده ويكون زيه

اشمعنى انا دى فى مواقف بعنها ممكن يقابله سوء الحظ

وممكن يكون فعلا شئ متعلق بيه هو ..وزى مقولت هى مش اعتراض على خلق الله وقدرنا

بس بيكون اعتراض على الاختيار

شكرا على ترحيبك

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

Eman

اشكرك على كلامك الجميل

وابداعات ايه ربنا يستر علينا

سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

حبيبه

شكرا لترحيبك بيا

انا فاهمه كلامك يا حبيبه

بس انا بعرض فكرة حدثت

مش رفض لامر وعدم صبر

سلامى

إيثار يقول...

سعات بتفتكري ان ده قدرك
و هوه اساسا ربنا كتبهولك عشان انتي ياترضي بيه او تقدري تغيري

تحياتي

عيله مفتريه سابقا يقول...

عاشقة الحب

بالضبط

وعلشان كده انا نويت اغيره

سلامى

Oss يقول...

ربنت يوفقك فى التدوين
وتقولى اللى انت عايزاه براحتك
ويارب دايماً بالتوفيق

نعكشة يقول...

نورتي يا قمراية

وادينا صابرين
نصبر منصبرشي ليه

دة الصبر مفتاح الفرج

و نبقي نيجي نعترض معاكي


منتظرين بقة

سلامون عليكي

لو عايزة اي مساعدة في اي حاجة ممكن تسألي
هوه انا معرفش كل حاجة بس لو سألتي ألف مين يدلك وانا منهم إن شاء الله

دمتي سالمة

عيله مفتريه سابقا يقول...

Oss

ربنا يسمع منك

وكلنا نقول اللى عايزينه


سلامى

عيله مفتريه سابقا يقول...

نعكشة

ماحنا لازم نصبر

ده المكتوب فى دنيتنا ، ولو ابتلاء يبقى لازم نصبر

يا سيتى براحتك خالص تعالى اشتكى واشخطى وزعقى واقلبى البلوج

انا عايزة اعمل عصابه

مغسى بوكو يا قمرايه انا لما احتاج اى مساعده هتلاقينى فى بلوجتك لا تقلقى


سلامى

نعكشة يقول...

بما إن فينا من عصابة أنا راشق


نسميها عصابة الكتكوت ابو خمس عيون
لوووووووووول شبه بوتجاز فريش كدة



إني امزح

قشطة انا هبقي اجي ازعق بقة
اصلي من الناس اللي بيكلموا نفسهم برضو

فهنهيص إحنا

دمتي سالمة

سلامون عليكي

عيله مفتريه سابقا يقول...

نعكشة

تصدقى اسم العصابه حلو قوى كده

احنا لازم نحط اسس للعصابه دى
علشان منبقاش شبه حد ولا ايه

ابقى بقى تعالى هزى حيطان البلوج
عايزة تكسير

تسلميلى يا قمر

نعكشة يقول...

لأ عند حق
كل حاجة لازم ليها قواعد برضو

ماتيجو تتسلو معايا يقول...

انتى جميله اوووووووووى و اللى يصبر ينول بيرووووووووووووووو